At TREENEA, we have made supplements the focus of all our energy, quality and know-how for nearly a century. We are fully committed to putting all our expertise and research resources to work for the well-being of men and women, in all their diversity, around the world.
"Minyak Kelapa Dara adalah Minyak Paling Menyihatkan di dunia"
Dr. Bruce Fife, Doktor Naturopati – USA

"Minyak Kelapa Dara mempunyai sifat-sifat anti-virus, anti-bakteria, anti-kulat dan anti-parasitsemulajadi yang membantu mengawal berbagai penyakit
" Dr. John J. Kabara, Professor Emeritus, Michigan State University and Consultant to Private Industries, Universities and Government Agencies, Galena, Illinois, USA.

"Minyak Kelapa Dara adalah makanan berfungsi yang memberi pelbagai khasiat kesihatan
" Dr. Mary Enig, Universiti Maryland USA

Friday 15 February 2013

Antioksida, radikal bebas dan penyakit

Antioksidan dan radikal bebas adalah 2 perkara yang saling berkaitan dgn kesihatan kita. Jom kita kenali apakah antioksida dan apa pula radikal bebas tu...

Apa itu radikal bebas?

Radikal bebas ini adalah hasil sampingan proses penjanaan tenaga oleh badan kita, dimana ia dapat membahayakan tubuh badan kita (long term). Radikal bebas juga terhasil dari faktor luaran seperti asap rokok, hasil penyinaran ultra ungu, zat kimia dalam makanan dan bahan pencemar lain.

Radikal bebas ini akan menyebabkan pelbagai penyakit seperti serangan jantung dan barah. Ia wujud selama bertahun-tahun di dalam badan sebelum menjadi 'nyata' dan menyerang pesakit.

Radikal bebas dalam badan.

Radikal bebas boleh merosakkan sel tubuh, menyebabkan kolestrol LDL menjadi lebih teruk dan membuat kacau di merata tempat dalam tubuh kita. Tubuh kita tidak mengeluarkan antioksidan sendiri jadi ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan yang terkandung dalam pemakanan untuk membantu meneutralkan radikal bebas tersebut.

Apakah fungsi antioksidan?

Dalam bahasa paling mudah - Antioksidan menstabilkan radikal bebas. 

Berikut adalah petikan dari Wikipedia :
Bahan antioksida merupakan bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkanradikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein, dan lemak. Bahan ini menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas yang dapat menimbulkantekanan oksidatif.
Ada beberapa bentuk bahan antioksida, di antaranya vitaminmineral, dan fitokimia. pelbagai jenis bahan antioksida ini berkerja bersama dalam melindungi sel normal dan meneutralkan radikal bebas.
Untuk membantu tubuh badan mendapat kesan antioksida ini, amalkan mengambil minyak kelapa dara yang diperkaya dgn bahan antioksida dan tiada langsung bahan kimia.

Dengan hanya RM40 sebulan dapat membantu tubuh kita dilindungi dan kekal cergas. Satu pelaburan yang sangat berbaloi.

PM/SMS/WA 0174271383 (ida)

No comments:

Post a Comment